Når liggende er ikke et Problem: Theory af Mind vanskeligheder

Der er mange symptomer, som en person med autisme kan opleve; dog er en af de mest frustrerende og svært at forstå, hvad er for nylig blevet opkaldt Theory of Mind. Inden for de sidste par årtier, dette problem er blevet mere grundigt diskuteret og undersøgt, men det er stadig i vid udstrækning et mysterium. Problemer med Theory of Mind er sociale interaktioner endnu mere anstrengende for autister.

Teorien i sindet forårsager disse sociale adfærd vanskeligheder i næsten alle aspekter, fra børnehaver som børn til den sociale verden som voksne. Konceptet bag Theory of Mind er, at autistiske mennesker ikke at erkende, at andre mennesker i verden har forskellige måder at anskue tingene. Selv om en autistisk person ikke kan være egocentrisk, forudsætter han eller hun nok i sig selv, at alle tænker, føler og ved de samme ting han eller hun tænker, føler og kender. De fleste autister har en evne til at ligge, som er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men er klart unaturligt. De mener ikke selv liggende en mulighed, fordi de antager at alle kender sandheden, som de kender den.

Fordi autister har en evne til at ligge, indser de også ikke at andre mennesker gøre dette. I virkeligheden er det en brat opvågnen for autistiske mennesker at finde ud af, at andre lyve eller er dårlig i almindelighed. Det er især foruroligende, når først oplevede i erhvervslivet, og mange autister ved ikke, hvordan man kan håndtere dette. Fordi de tror, at alle ser verden, som de gør, er det vanskeligt for dem at sætte sig i andres sko. Selvfølgelig, dette kan blive undervist, men det er desværre en hård proces, at personer med autisme skal hele tiden huske at gøre.

Selv børn har problemer med teori i sindet-de har svært ved at lege med andre børn, der kræver at holde en hemmelighed. De skal også ofte blive mindet om deling og frigive aggression på måder, der ikke er skadelige. Nogle af en autistisk person frustration kan stamme fra denne manglende evne til at forstå, hvorfor en anden ikke reagerer i en situation i den “korrekte” måde. Autistiske børn har også svært ved at forstå, hvorfor folk ikke kender visse fakta-hvis de ved det, så bør alle andre.

Teorien i sindet stadig skal undersøges for at være i stand til bedre at forstå og behandle dette symptom på autisme. I øjeblikket er den bedste undervisning metode kontinuerlig social interaktion, rollespil og andre spil, der kræver autistiske børn at se tingene fra mange vinkler. Indtil lægevidenskaben finder en bedre svar på Theory of Mind problemer, er den bedste ting at gøre patienten med autister og være villig til at forklare dem, din tankeproces.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Navigation